Sebut saja jus buah, ramai yang suka. Lebih-lebih lagi pada musim panas atau bulan puasa. Semua beranggapan jus buah sangat berkhasiat seperti. Namun jika diambil secara berlebihan boleh mendatangkan mudarat kepada kesihatan. Ikuti penerangan tentang Jus Buah dari Doktor ini. BOLEHKAH JUS MENYEBABKAN DIABETES? Kajian terbaru yang dilakukan para saintis […]

Bilakah kali terakhir anda mengambil ubat cacing? Pasti ramai yang mengaku pernah mengambil ubat cacing semasa kanak-kanak. Penggunaan ubat cacing adalah perkara yang lazim dalam kalangan kanak-kanak berbanding orang dewasa. Namun, adakah penyakit cacing hanya menjangkiti kanak-kanak sahaja? Punca Jangkitan Cacing Pada Orang Dewasa & Kanak-kanak. Sebenarnya, penyakit cacing ini […]

ADAKAH ANDA PESAKIT KENCING MANIS / DIABETES? Siapa kat sini yang menghidap penyakit diabetes? Betapa susahnya hidup bila kita nak makan pun nak kena jaga, tak boleh sebarangan, kalau tak nanti boleh menjejaskan paras gula dalam darah. Kadangkala terlalu mengawal sangat boleh pengsan sebab paras gula turun mendadak. Jadi apa […]

GOUT OH GOUT Seorang rakan saya bertanya tempoh hari “An, apa ubat terbaik untuk gout?” “Sejak bila kau ada gout?” “Aku rasa macam gout, aku ikut cakap kawan office aku, dia memang ada gout dan makan ubat nama colchicne. Ok tak ubat ni?” Dari situ bermulalah aku MEMBEBEL kepada rakan […]

Ramai ibu-bapa hadapi kesukaran memberikan ubat kepada kanak-kanak. Bertambah sukar apabila mereka dalam keadaan ‘cranky’. Hmmmm bagaimana yer untuk atasi masalah ini? Percaya atau tidak, senyuman sebenarnya boleh membantu dalam situasi seperti ini. Oleh itu kita sebagai ibu-bapa perlu wujudkan suasana ceria dan bersabar. Kita perlu ingat bahawa anak-anak kita […]

AIR KELAPA DENGAN UBAT-UBATAN “Jangan minum air kelapa dengan ubat, nanti ubat tu tidak berkesan” Pesanan yang sering kita dengari terutama daripada golongan orang-orang tua kita. Ramai yang bertanya, betul ke minum air kelapa bersama-sama ubat-ubatan akan mengurangkan keberkesanan sesuatu ubat itu? Soalan ini nampak mudah namun ia sebenarnya bermaksud […]

“Nak menyusukan bayi, nak makan ubat….boleh ker?” Kementerian Kesihatan Malaysia menggalakkan amalan penyusuan susu ibu kepada bayi yang baru lahir kerana susu ibu merupakan diet terbaik untuk bayi yang memberi faedah nutrisi yang lengkap dan mampu meningkatkan sistem pertahanan tubuh badan daripada jangkitan kuman serta mengurangkan risiko alahan kepada bayi. […]

Banyak pesakit datang ke Farmasi dan mengadu tentang sakit ketika menyuntik insulin Berikut adalah beberapa cadangan saya untuk mengurangkan rasa sakit ketika menyuntik insulin. 1. Jangan gunakan jarum lebih daripada sekali Penggunaan jarum yang berulang akan menyebabkan jarum menjadi tumpul dan kasar. Jarum yang tumpul akan menyebabkan rasa sakit yang […]